Back to my life

Det verkar gå vägen för Thor och Mia nu.. smsade faktiskt med Camilla, Mias vän, lite igår om vad som händer mm.
Ja, läs lite själva!

Iaf, Mathildas läkarbesök i måndags gick bra, bara att jag kände att det är inte sista gången jag kommer hit för det här.. och mycket riktigt.. De tog en urin och blodprover, blodtruck mm... Mathilda var skitaduktig!!! =)

Läkaren vi träffade var rätt ung, men otroligt bra, det var liksom inte det där att man vill därifrån på en gång för man var bara i vägen, Mathilda rev inredningen och han sa inte ett jota.. han skrattade bara och vi fortsatte prata om vad som kommer ske... mycket nöjd, vi kommer fortsätta ha honom.

Vad är sagt då??
Jo, så här är det.. Barn i Mathildas ålder, (utgår från att detta gäller tjejer) har ofta omogna urinrör. Och det som troligen är Mathildas problem är att när hon kissar och tömmer blåsan så trycks det upp urin i njurarna igen, urinet kommer ju från njurarna. Och detta kan leda till infektioner, smärta och obehag.

Hur länge har hon haft det och var kommer det ifrån?
Ingen aning, vet inte hur länge hon har haft det, men jag reagerade på starkt urin ca 2-3 veckor innan vi besökte akuten. Anledningen till att vi inte åkte in tidigare var för att hon blev förkyld innan och åt hostmedicin, vilket kan göra vissa förändringar i urinet. Men eftersom hon visade smärta i buken på natten så förstod jag att något inte stod rätt till, och åkte in. Läkaren vi träffade, frågade mig om "plötslig feber utan andra symtom", och ja det har hon ju haft, hon fick feberkramper den 16 januari i år och hade feber i 4-5 dagar, men enligt prover som togs så var hon frisk, men då tyckte han det var konstigt att de  inte tagit urinprov, hans ord "det skulle de ju ha gjort.. hmm, konstigt.".
Var det kommer ifrån vet jag inte heller, men det jag kan tänka mig som mest är att hon har kort urinrör och känslig för kalla sittunderlag, som rutchkanor, sandlådor mm. Även om det är varm luft så betyder det ju inte att tex sandlådor värmts upp....

Vad händer nu?
Just nu händer inte så mycket.. Mathilda ska fortsätta med sin antibiotika tills på lördag.. på fredag ska hon äta antibiotika i tablettform.. tror det va antibiotika iaf =S Det ska hon äta fram till 4 maj, då vi ska tillbaka till sös. då ska hon få en så kallad "kontrastvätska" som söker sig till njurarna, och då tar de röntgen bilder för att se om det uppstått ärr, och om det är så att urinet pressas upp till njurarna igen. Är det så, så kommer de förmodligen röntga urinblåsan också för att konstatera att det är så, och då sätta Mathilda i en skala, mellan 1-5 =1-2, det växer bort, men följs upp 3-5, kan kallas allvarligt och turen i oturen får hon äta antibiotika i 1 års tid som följs upp, eller ännu värre, operation.
Mycket mer än så vet jag inte än.. och ja, jag är orolig så in i helvete... men Mathilda är pigg och glad och har absolut svarat på antibiotikan! Hon går på dagis igen och rutinerna är detsamma, förutom att vi går upp en halvtimme tidigare än vanligt, så hon får sin medicin, som hon ska ha 30 min innan mat... men där behövs det ingen klocka.. min dotter är som piggast vid kvart i 6 ;P om inte ännu tidigare.. LOVELY!

Jag mår bra iaf, lite pressad av att hinna med bara.. och knappt får sova... skolan är en böld i arslet just nu.. men jag kämpar på!!! Missade ju en lektion förra veckan eftersom jag vab- a med Mathilda.. så vi får se hur före de är mig.. tror inte de kommit så långt.. vi har en uppgift proppad med frågor.. och vi är uppdelade i grupper, och varje grupp ska dela upp detta formulär... vilket jag insåg idag.. och jag har svarat på mer än hälften av frågorna själv.. så om inte annat är jag sjukt överuppdaterad :P

Nää.. nu ger jag upp för idag.. ska hoppa i säng och hoppas jag får sova lite i natt...

Har tänkt så mycket på stackars Thor och hans mamma så har haft jättesvårt att sova, och så har jag mardrömmar också.. =( Mathilda också för den delen.. igår när jag precis kommit in i sova-vaken delen så börjar ungen sprattla helt vilt i sin säng och bara skrek, så skulle jag lägga henne på kudden igen då vifta hon med armarna som ett jävla jehu!
Men det gick över när jag börja prata med henne.. hon är ju trots allt mammas tjej! =)

Och så måste jag ju gratta min kära barndomsvän, busskompis och sitta-på-bänk kompis dusan(eller va du snosan?) Caroline FreijasMamma till lilla magen =) 16e veckan, vete tusan hur du kunnat hålla käften om det till mig :P hehe

Och till min kära våra-barn-delar-på-allt kompis Emma, Du ska inte vara orolig! Hade det varit illa så hade de inte väntat så länge! Det kommer gå kanon!

Puss på er mina fina!!!

Ibland måste man bjuda på sig själv ;)

Kommentarer
Postat av: Emma

ne jag vet, det e nog ingen fara men ändå ; )





Hoppas du kommer till mig imorgon Miss you my darrrrrling!!!!





A LOT OF LOVE 2 YOU <3<3<3

2009-04-22 @ 22:26:53
URL: http://emmamadelenemilia.blogg.se/
Postat av: Caroline.

SNYGGING ; D

2009-04-23 @ 13:24:47
URL: http://freijasmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0